Spomíname

V sekcií Spomíname, si budeme pripomínať významných aj menej významných aviatikov, ktorí sa významnou mierou zaslúžili o rozvoj letectva, nielen na Slovensku, ale aj vo svete a taktiež príbehy z leteckého prostredia.

Za jedného z prvých aviatikov slovenského neba, môžeme smelo považovať,

ANDREJA KVASZA
21.11.1883 – 27.01.1974

andrej kvasz
Autor: Archív Laszloa Winklera

Podmienky pre rozvoj aviatiky v jej začiatkoch boli na Slovensku mimoriadne nepriaznivé. Výrazná maďarizácia sa prejavovala nielen v národnostnej oblasti,
ale aj ekonomickým útlakom, takže v priemyselne pomerne slabo rozvinutej krajine o rozvoji letectva sa prakticky nedalo hovoriť. O čosi lepšie na tom boli príslušníci slovenskej menšiny na „Dolnej zemi“, čiže na území dnešného Maďarska. Medzi nimi sa objavili osobnosti, ktoré sa zapísali aj do histórie slovenského letectva. Jednou z nich bol aj Andrej Kvasz, ktorý sa narodil v Békéscabe, v rodine dedinského kováča 21. Novembra 1883. I on sa vyučil kováčskemu remeslu, no čoskoro odišiel do Budapešti, kde úspešne absolvoval priemyselnú školu s kvalifikáciou, zámočníka, sústružníka a mechanika. V roku 1907 si spolu s bratom v suterénnej miestnosti zriadili zámočnícku a mechanickú dielňu. Opravovali tu bicykle a bežné zámočnícke práce. Andrej okrem toho hltal správy o prvých aviatikoch a ich monoplánoch, ktoré pravidelne prinášali vtedajšie noviny. Písal sa rok 1908, len šesť rokov predtým vyskúšali dvaja Američania, bratia Wilbur a Orwille Wrightovci, svoje motorové lietadlo. Preletelo síce len 53 metrov, ale bolo prvé a na zápis do historických análov to stačilo. O dobrej práci zručného remeselníka onedlho vedelo celé okolie. Nie náhodou koncom roku 1908 navštívil Andreja Kvasza v jeho dielni Ing. Aladár Zsélyi, ktorý mu ponúkol spoluprácu na konštrukcií a stavbe lietadla. Výrazným podnetom pre obidvoch mužov bol Blériotov prelet kanálu La Manche 25. Júla 1909. Pri predvádzacom lete Blériota 28. Októbra 1909 v Budapešti sa tu sním osobne zoznámili. Na priestranstve nazývaným Rákosmezo si vybudovali hangár. Maďarskí a slovenskí historici letectva, takí ako Ferdinand Trebichavský alebo László Winkler, sa zhodujú v tom, že Zsélyi mal na Kvasa určujúci vplyv. Začiatkom roku 1910 ho nakriatol na stavbu jednoplošníka, poskytol mu prvé nákresy aj prepotrebné peniaze.
V priebehu pol roka mu Kvas postavil dve lietadlá, ktoré pomáhal aj zalietavať. Na druhom z nich získal Zsélyi koncom mája 1910 „malú“ cenu grófa Károlyiho za let dlhý jeden kilometer. S jedlom rastie chuť, a tak si trúfol aj „na veľkú cenu“, to však predpokladalo preletieť 10-kilometrovú vzdialenosť.
Podľa očitých svedectiev pilot úspešne vzlietol aj pekne letel, ale pri pristávaní sa pretrhol drôt výškového kormidla, lietadlo sa pred tisíckami divákov na Rákoši zrútilo a Zsélyi sa ťažko zranil.
Po vyliečení sa vraj venoval už len teoretickým otázkam a zdržiaval sa väčšinu vo Francúzsku. Havarované lietadlo odkúpil Kvas, ktorý využil zachované súčasti na stavbu nového stroja. Osamostatnil sa, z Paríža si nechal doviezť motor Anzani s výkonom 25 koní. Nazval ho Kvas 1 a sám začal lietať vo veľkom.
Andreja Kvasza kontaktoval ďalší dolnozemský Slovák, stolár Michal Batzánszky. Obidvaja muži sa rýchlo dohovorili a už v zime 1912/1913 uzrelo svetlo sveta ich spoločné lietadlo, určené budapeštianskemu dopravnému múzeu. Finančná čiastka, ktorú za toto lietadlo získali, im umožnila realizovať ďalší projekt. Michal Batyánszky sa neskôr významne podieľal na stavbe ďalších Kvaszových lietadiel.
On sám údajne postavil ďalšie štyri lietadla, žiaľ dokumentácia lietadiel sa nám do dnešných dní nezachovala.
V zime 1912/1913 sa Andrej Kvasz podieľal aj na stavbe dvojplošníka Gadron z dielne konštruktéra Torsza. Na jar 1913 na tomto lietadle Kvasz a Botyánszky lietali vo Váci. V roku 1912 boli postavené aj ďalšie dve lietadla Andreja Kvasza, typ Kvasz III a IV. Na červeno natretý KvaszIII poháňal najskôr motor Anzáni Y, neskôr ho nahradil motorom Daimler s výkonom 29 kW / 40 k /. Na tomto lietadle nesúce onačenie číslo 2 a nápisom Štastie podnikal Andrej Kvasz rôzne verejné vystúpenia, v októbri 1912 však lietadlo v Miškolci ťažko poškodil. V roku 1913 vyrobil lietadlo Kvasz V. Už na jar s ním usporiadal turné po slovenských mestách. Andrej Kvasz je považovaný za prvého zakladateľa leteckých dní na Slovensku. 29. Mája 1913 zložil na tomto lietadle pilotnú skúšku a získal aj oficiálne oprávnenie. V priebehu turné na Slovensku lietal postupne v Bardejove, Kežmarku, Poprade, Levoči a Spišskej Novej Vsi. Keď v októbri 1913 vystupoval v Spišskej Novej Vsi, takmer sa utopil v rozbúrenom Hornáde..
Noviny Naša zástava, vychádzajúce v Prešove, referovali o tejto dráme v šarišskom nárečí: „Kvasz András tri razi višol do luftu, štvarty raz kedz viľecel, naramni viter nastal a on, abi še ľitacemu nastroju vekša ňehoda ňeprihodzela, nástroj do Hornada zaprovadzil.“
Turné potom prerušil, aby v Budapešti pripravil lietadlo pre blížiace sa Svätoštefanské preteky. Lietadlo potrebovalo nové krídla, ktoré sa mu podarilo kúpiť od Michala Batzánszkého. Napriek tomu, že plocha krídiel bola pre lietadlo pomerne malá / sťažovala pilotáž /, podarilo sa mu spomínané preteky vyhrať. Potom sa vrátil na Slovensko, aby dokončil dohodnuté turné.
Andrej Kvasz sa opäť na Slovensko vrátil na jar roku 1914 spolu so svojím posledným lietadlom Kvasz VI, lietal na ňom v Trnave, Hlohovci, Nitre, Leviciach, Trenčíne a Topoľčanoch. V dňoch 25. a 26. Júla 1914 sa Andrej Kvasz zúčastnil najväčšej aviatickej akcie tých čias, usporiadanej na Slovensku, Aviatického mítingu v Piešťanoch. Onedlho však vypukla druhá svetová vojna, ktorá definitívne na čas uzavrela etapu zlatého veku aviatiky.

Článok spracoval Ján Jendroľ

V článku bol použitý materiál od pána Vladimíra Jancuru, ktorý bol zverejnený v Pravde: Prvým slovenským pilotom bol báječný človek Andrej Kvas a materiál od neznámeho autora, ktorý bol uvedený pri replike lietadla Kvasz I na leteckom dni v Nových Zámkoch.

Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close